Mon coin de solitude

"از هر دو جهان بگذر تنها زن و تنها خور / تا ملک ملک گویند تنهات مبارک باد"

Mon coin de solitude

"از هر دو جهان بگذر تنها زن و تنها خور / تا ملک ملک گویند تنهات مبارک باد"

Mon coin de solitude

اینجا کنج تنهایی من است. از بچگی عادت داشتم، جایی از اتاقم را کنج تنهایی بدانم. پشت دری، کنج دیواری و یا کنار شوفاژی. عموما برای هموار کردن لحظات سختم به آن کنج پناه می بردم. این وبلاگ، برای من حکایت همان کنج آشنا را دارد. کنجی که مجال خلوت با خود را برایم فراهم می کند.

بعد از اسباب کشی به اینجاُ متاسفانه هنوز کل آرشیو را نتوانستم منتقل کنم و برخی از پستها هنوز سرجایشان قرار نگرفته اند. نظرات وبلاگ قبلی هم که متاسفانه همه از بین رفتند...

بایگانی
آخرین مطالب
پیوندها

آری، ره دور است

يكشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۳ ب.ظ

یک جایی در مقالات شمس آمده که «تو خویشتن را ابله ساز».* منظورش ظاهرا این است که نباید مفتون دانایی‌هایی شد که رهرو را رهزنی می‌کنند. اینکه کدام دانایی‌ها و زیرکی‌ها می‌توانند حجاب شوند و یا اینکه چطور مواجهه‌ای با دانایی است که زمینه را برای یکه‌تازی و رهزنی کردنِ دانستن فراهم می‌کند البته سوالی جدی است. فعلا همین‌ قدر به تجربه شخصی فهمیده‌ام که یک جور مستی لازم است برای ایمان، همان مستی است که آدم را ابله می‌کند و طی راه را هموارتر.
----------------------------------------------------------------------------------------
*«هر چه نفس تأویل کند تو خویشتن را ابله ساز که "انَّ اکثر اهل الجنة البُله". ( اکثر اهل بهشت ابلهانند. "حدیث نبوی")

اغلب دوزخیان ازین زیرکانند، ازین فیلسوفان، از این دانایان، که آن زیرکی ایشان حجاب ایشان شده و از هر خیالشان ده خیال می‌زاید همچو نسل یأجوج.
گاهی گوید «راه نیست»، گاهی گوید «اگر هست دور است». آری، ره دور است اما چون می‌روی از غایت خوشی، دوریِ راه نمی‌نماید.
چونان است "حُفَّت الجنّة بالمکاره" (حدیث: گرداگرد بهشت با چیزهایی که (برای انسان) سخت و مکروه است احاطه شده)؛ گرد بر گرد باغ بهشت خارستان است. اما از بوی بهشت که پیشباز می‌آید، و خبر معشوقان به عاشقان می‌آرد، آن خارستان خوش می‌شود.
و گرد بر گردِ خارستانِ دوزخ، همه ره گُل و ریحان است. اما بوی دوزخ پیش می‌آید، آن رهِ خوش ناخوش می‌نماید. اگر تفسیر خوشی این راه را بگوییم بر نتابد.»




  • ۹۷/۰۹/۲۵
  • دخترچه

نظرات (۱)

امان و صد امان از دانستن هایی که فکر می کنیم دانایی است امادر حقیقت بلاهت است
به قول راه رفته ای دانایی و علم آموختنی نیست علم نوری است که بر دل مومن می تابد .
 همان نور است که راه را برایشان هوار می کند
چه بسیار بیسوادانی دیده ام که نور درونشان چراغ راهشان است . به ظاهر بهره ای از سواد ندارد اما علم و حکمت چرا چنان سخن می گوید که گویی آخرین مقالات روز دنیا را مطالعه کرده است
پاسخ:
راستش با همه جز‌ئیات نظرتان موافق نیستم. من هم آدم‌هایی دیده‌ام که تحصیلات بالایی نداشته‌اند اما آدم‌های سالم و صالح و اهل عملی بوده‌اند. آدم‌هایی که اراده برای بهتر کردن زندگی دیگران داشته‌اند و یا آدم‌هایی که دیدشان به زندگی رنگ و بوی خودخواهی نداشته یا کمتر داشته. آدم‌هایی که ایمانشان دلشان را محکم کرده که زندگی مسئولانه‌ای را دنبال کنند. آدم‌هایی که ساده می‌دیدند اما لزوما سطحی نبودند. اما این‌ ویژگی‌ها چیزهایی نیستند که ربط مستقیمی به مطالعه «آخرین مقالات روز دنیا» داشته باشد. البته ممکن است در مراکز علمی دنیا روی سلامت روحی انسانها و یا روش‌های بهینه خدمات اجتماعی و ... تحقیق شود و بعضی یافته‌های آنان هم با بعضی ویژگی‌های این آدم‌ها هم‌خوانی داشته باشند. اما نکته این است که این آدم‌ها قرار نیست که لزوما بتوانند علمی حرف بزنند و یا حتی همه حرف‌هایشان درست باشد. اتفاقا ممکن است خیلی چیزها را غلط بگویند یا اشتباه فهمیده باشند اما نفس‌شان تا حد خوبی سالم مانده و اراده‌ای دارند برای خوب ماندن.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی