Mon coin de solitude

"از هر دو جهان بگذر تنها زن و تنها خور / تا ملک ملک گویند تنهات مبارک باد"

Mon coin de solitude

"از هر دو جهان بگذر تنها زن و تنها خور / تا ملک ملک گویند تنهات مبارک باد"

Mon coin de solitude

اینجا کنج تنهایی من است. از بچگی عادت داشتم، جایی از اتاقم را کنج تنهایی بدانم. پشت دری، کنج دیواری و یا کنار شوفاژی. عموما برای هموار کردن لحظات سختم به آن کنج پناه می بردم. این وبلاگ، برای من حکایت همان کنج آشنا را دارد. کنجی که مجال خلوت با خود را برایم فراهم می کند.

بعد از اسباب کشی به اینجاُ متاسفانه هنوز کل آرشیو را نتوانستم منتقل کنم و برخی از پستها هنوز سرجایشان قرار نگرفته اند. نظرات وبلاگ قبلی هم که متاسفانه همه از بین رفتند...

بایگانی
آخرین مطالب
پیوندها

نه، هیچ حسرتی نمی خورم!

چهارشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۱، ۰۲:۵۹ ب.ظ

شاید تا به حال آهنگ فرانسوی Non, Je Ne Regrette Rien (نه، هیچ حسرتی نمی خورم) را شنیده باشید. این قطعه  که در سال 1956 نوشته شده است؛ شهرت خود را  با اجرای خواننده فرانسوی، ادیت پیاف (Édith Piaf) در سال 1960 به دست آورد.


این آهنگ را می توانید اینجا  بشنوید.


 آهنگ کلمات و تکیه روی سیلابس آخر آنها در زبان فرانسوی، ریتم خاصی به این شعر بخشیده که هماهنگ با محتوای آن است.  طبیعتا  ترجمه این شعر، قادر به انتقال این ریتم و آهنگ در زبان اصلی نخواهد بود. با این حال، فکر می کنم گوش دادن به یک آهنگ با دانستن معنی اش دل پذیرتر باشد. 


هرچند حرفه ام ترجمه کردن نیست، اما این کار را برای دل خودم دوست دارم. بر من ببخشائید اگر ترجمه ام چندان که باید شاعرانه از آب در نیامده است!


 


Non... rien de rien


Non je ne regrette rien


Ni le bien... qu'on m'a fait


Ni le mal, tout ça m'est bien égale…


 


Non... rien de rien


Non... je ne regrette rien


C'est payé, balayé, oublié


Je me fous du passé…


 


Avec mes souvenirs


J'ai allumé le feu


Mes chagrins, mes plaisirs


Je n'ai plus besoin d'eux


 


Balayées les amours


Avec leurs trémolos


Balayés pour toujours


Je repars à zéro


 


Non... rien de rien


Non... je ne regrette rien


Ni le bien, qu'on m'a fait


Ni le mal, tout ça m'est bien égale


 


Non, rien de rien


Non... je ne regrette rien


Car ma vie... car mes joies…


Aujourd'hui... ça commence avec toi…


 


 


نه، هیچِ هیچ


نه، من هیچ حسرتی نمی خورم


نه خوبی هایی که در حقم کرده اند،


و نه بدی ها؛


همه درنظرم یکسانند.


 


نه، هیچِ هیچ


نه، من هیچ حسرتی نمی خورم


بهایش پرداخته شده، محو و فراموش شده است.


من کمترین اهمیتی به گذشته نمی دهم.


 


با خاطراتم، آتشی افروخته ام.


غم هایم، شادی هایم،


دیگر به آنها نیازی ندارم.


 


 عاشقانه هایم، با همه ارتعاشهایش،


محو شده است،


برای همیشه محو شده است.


بار دیگر، از صفر شروع می کنم.


 


نه، هیچِ هیچ


نه، من هیچ حسرتی نمی خورم


نه خوبی هایی که در حقم کرده اند،


و نه بدی ها؛


همه درنظرم یکسانند.


 


نه، هیچِ هیچ


نه، من هیچ حسرتی نمی خورم


چرا که زندگی ام،


و خوشی هایم،


از امروز با تو آغاز می شود...


 

  • ۹۱/۱۱/۲۵
  • دخترچه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی